System okresowych ocen pracowników

Ocenianie pracowników staje się w większości firm niezbędnym obszarem polityki personalnej. Głównym zadaniem systemów ocen jest dostarczenie informacji zwrotnej dla pracownika od przełożonego. Pracownik, który zna stawiane mu wymagania i wie, w jakim stopniu je spełnił, jest w większym stopniu zmotywowany i osiąga wyższe wyniki. Przedstawienie mu warunków, jakie musi spełnić, by awansować, stymuluje go do indywidualnego rozwoju zawodowego. Wymaga to z jednej strony stworzenia właściwych kryteriów oceny, a z drugiej – obiektywnego monitorowania pracy swoich podwładnych.

Każda zmiana zachodząca w firmie może wiązać się z oporem wobec niej, z negatywną postawą, dlatego tak istotna jest właściwa akcja informacyjna wśród pracowników oraz „szyty na miarę” system okresowych ocen, uwzględniający specyfikę firmy. System Okresowych Ocen Pracowników (SOOP) jest systemem elastycznym, a dopracowywanie systemu jest procesem permanentnym. Pozwala to na modyfikacje systemu z uwzględnieniem rozwoju firmy. Jego proces składa się z kilku etapów i obejmuje:

 

  • działania przygotowawcze
  • przeszkolenie kierownictwa
  • identyfikacja kluczowych kompetencji
  • identyfikacja kompetencji stanowiskowych
  • zbudowanie profili kompetencyjnych
  • opracowanie zasad oceniania
  • przygotowanie i przeszkolenie osób oceniających

 

System ocen może posłużyć organizacji do różnych celów: z punktu widzenia pracodawcy (cele organizacyjne) najistotniejszy cel oceny to przewidywane wykorzystanie istniejącego potencjału pracowników dla realizacji celów przedsiębiorstwa, zaś z punktu widzenia pracownika (z uwzględnieniem funkcji ewaluacyjnej i rozwojowej).

  • Usystematyzowanie wiedzy dotyczącej kryteriów branych pod uwagę przy budowaniu systemu ocen
  • Osiągniecie spójnego podejścia w prowadzeniu rozmów oceniających przez menedżerów
  • Doskonalenie umiejętności oceniania kompetencji pracowników
  • Ćwiczenie umiejętności asertywnego reagowania w trudnych sytuacjach związanych z dokonywaniem oceny
  • Sformułowanie rekomendacji dotyczących wdrażania SOOP we własnej organizacji
  • Praktyczny trening prowadzenia rozmów oceniających

DLA PRACODAWCY

  • doskonała baza do stworzenia spójnego systemu zarządzania ludźmi
  • planowanie rozwoju i ścieżek kariery pracowników
  • możliwość obserwacji rozwoju pracowników
  • oparcie systemu wynagrodzeń na bazie oceny okresowej

DLA PRACOWNIKA

  • poznanie ogólnych zagadnień związanych z ocenianiem pracowników
  • dobór różnych rodzajów ocen adekwatnie do oczekiwań firmy
  • zaplanowanie efektywnego procesu budowy i wdrażania systemu ocen okresowych
  • zaprojektowanie narzędzia służącego do oceny
  • tworzenie kryteriów oceniania
  • poznanie i przyswojenie zasad konstruowania procedur oceniania/regulaminu
  • wykorzystywanie wyników ocen w dalszych działaniach procesu zarządzania zasobami ludzkimi
  • udzielanie rzetelnych informacji zwrotnych
  • unikanie błędów podczas wdrażania systemu ocen
+ Czym jest System Okresowych Ocen Pracowników

Każda zmiana zachodząca w firmie może wiązać się z oporem wobec niej, z negatywną postawą, dlatego tak istotna jest właściwa akcja informacyjna wśród pracowników oraz „szyty na miarę” system okresowych ocen, uwzględniający specyfikę firmy. System Okresowych Ocen Pracowników (SOOP) jest systemem elastycznym, a dopracowywanie systemu jest procesem permanentnym. Pozwala to na modyfikacje systemu z uwzględnieniem rozwoju firmy. Jego proces składa się z kilku etapów i obejmuje:

 

  • działania przygotowawcze
  • przeszkolenie kierownictwa
  • identyfikacja kluczowych kompetencji
  • identyfikacja kompetencji stanowiskowych
  • zbudowanie profili kompetencyjnych
  • opracowanie zasad oceniania
  • przygotowanie i przeszkolenie osób oceniających

 

System ocen może posłużyć organizacji do różnych celów: z punktu widzenia pracodawcy (cele organizacyjne) najistotniejszy cel oceny to przewidywane wykorzystanie istniejącego potencjału pracowników dla realizacji celów przedsiębiorstwa, zaś z punktu widzenia pracownika (z uwzględnieniem funkcji ewaluacyjnej i rozwojowej).

+ Cele Systemu Okresowych Ocen Pracowników
  • Usystematyzowanie wiedzy dotyczącej kryteriów branych pod uwagę przy budowaniu systemu ocen
  • Osiągniecie spójnego podejścia w prowadzeniu rozmów oceniających przez menedżerów
  • Doskonalenie umiejętności oceniania kompetencji pracowników
  • Ćwiczenie umiejętności asertywnego reagowania w trudnych sytuacjach związanych z dokonywaniem oceny
  • Sformułowanie rekomendacji dotyczących wdrażania SOOP we własnej organizacji
  • Praktyczny trening prowadzenia rozmów oceniających
+ Korzyści ze szkolenia z Systemu Okresowych Ocen Pracowników

DLA PRACODAWCY

  • doskonała baza do stworzenia spójnego systemu zarządzania ludźmi
  • planowanie rozwoju i ścieżek kariery pracowników
  • możliwość obserwacji rozwoju pracowników
  • oparcie systemu wynagrodzeń na bazie oceny okresowej

DLA PRACOWNIKA

  • poznanie ogólnych zagadnień związanych z ocenianiem pracowników
  • dobór różnych rodzajów ocen adekwatnie do oczekiwań firmy
  • zaplanowanie efektywnego procesu budowy i wdrażania systemu ocen okresowych
  • zaprojektowanie narzędzia służącego do oceny
  • tworzenie kryteriów oceniania
  • poznanie i przyswojenie zasad konstruowania procedur oceniania/regulaminu
  • wykorzystywanie wyników ocen w dalszych działaniach procesu zarządzania zasobami ludzkimi
  • udzielanie rzetelnych informacji zwrotnych
  • unikanie błędów podczas wdrażania systemu ocen