Ocena 360° jest to narzędzie do wielopoziomowego zbierania informacji zwrotnej dotyczącej ocenianego w tym procesie pracownika. Jest to jedna z metod, jakich możemy użyć, budując system ocen pracowników.
Wspomaga ona rozwój pracowników, firmy, zarządzanie talentami, planowanie sukcesji, a uzyskane z niej informacje są wskazówkami jakie kolejne kroki należy podjąć w wielu płaszczyznach.
Badanie to polega na zebraniu drogą online informacji z najbliższego otoczenia zawodowego osoby ocenianej. Mogą w niej uczestniczyć, oprócz samooceny, przełożeni, podwładni, współpracownicy oraz klienci. Uzyskujemy w ten sposób nie tylko anonimowść oceny, ale zmaksymalizowany obiektywizm.
Sposób organizacji procesu w ocenie 360° pozwala na uzyskanie starannych wyników, które dotyczą funkcjonowania danej osoby w firmie. Posiadamy również bezstronne informacje jak inne osoby postrzegają kompetencje danego pracownika.
Duża ilość oceniających sprawia, że możemy dokonać analizy/zestawienia samooceny pracownika z tym jak jego kompetencje, jego postawa są odbierane przez osoby z nim współpracujące na co dzień.
Pracownik, któremu zostaje udzielona informacja zwrotna po ocenie 360°, ma możliwość dowiedzieć się o sobie wielu informacji z różnych perspektyw. Dział HR oraz przełożony pracownika również ma pakiet informacji, które pozwalają wnioskować o różnych opcjach rozwojowych dla tego pracownika.
Szczegółowe informacje zawarte w raporcie indywidualnym pozwalają na zaprojektowanie IPR (indywidualnego planu rozwoju) dla pracownika. Bardzo ważna jest tutaj rola bezpośredniego przełożonego oraz wsparcie HR-u – aby proces był w odpowiedni sposób zaplanowany i monitorowany.
Menedżer, który otrzymuje wyczerpujące i fachowe informacje nt. pracowników w swoim zespole, będzie potrafił w większym stopniu umiejętnie z nich korzystać na co dzień, kierując pracą zespołu.
Na podstawie wyników oceny 360° możemy podejmować obiektywne decyzje personalne, które są wynikiem wielu elementów, takich jak opinia wielu osób, wyniki pracy, poziom realizacji celów, obserwacja pracownika w codziennej pracy itp. Pozwala to na minimalizację ryzyka popełnianego podczas podejmowania decyzji kadrowych. Możemy być po prostu bardziej pewni tej decyzji